1.Визначення поняття «Метавсесвіт»
Метавсесвіт – це досить нове явище в цифровому світі, хоча в тій чи іншій формі він вже давно існує в нашому житті у вигляді онлайн відеогри, віртуальних торгових центрів, музеїв, парків, різних площадок спілкування…але повністю не відповідає сучасній концепції метасвітів.
Метавсесвіт часто називають наступним етапом Інтернету, Web3, та матеріалізацією ідеї футурологів і фантастів, які поєднали віртуальну реальність з реальним світом, щоб надати можливість людям розширити свої можливості і співіснувати з визначеним колом людей зі своїми мріями і потребами поза реальним світом.
Метавсесвіт (англ. Metaverse) в перекладі означає «за межами Всесвіту».
Концепція Метавсесвіту, який набуває сьогодні шаленої популярності, передбачає створення самими користувачами Інтернету безлічі самодостатніх унікальних світів у трьохмірному цифровому просторі відповідно до своїх потреб і уподобань. Кожен користувач не просто споглядає створений цифровий світ, а стає його учасником, займається в ньому певною діяльністю, і навіть може цю діяльність монетизувати, завдяки крипто валюті та NFT.
Діяльність в Метавсесвіті обирається учасниками самостійно, а не задається розробником. Це може бути гра, спілкування, створення цифрових товарів, мистецьких виробів, архітектурні чи дизайнерські розробки, подорожі, тощо.
Кожен Метавсесвіт базується на поєднанні сучасних технологій віртуальної реальності (VR), доповненої реальності (AR), блокчейну, невзаємозамінних токенів (NTF) та штучного інтелекту.
Взаємодія людини з Інтернетом вже сформувала фундамент для Метавсесвіту, поєднуючи реальну та віртуальну реальність. Проте сьогодні людству не вистачає технічних можливостей доповненої (AR) і віртуальної реальності (VR), щоб здійснився повноцінний технологічний прорив. Нам пощастило бути свідками розвитку цих технологій.
2.Принципи, на яких базується побудова Метавсесвіту
Метью Болл (Matthew Ball), колишній керівник Amazon, венчурний капіталіст, якого вважають сучасним ідеологом технології, створив «підручник» в Інтернеті з дев’яти частин про Всесвіти.
В його роботі під назвою «Метавсесвіт: що це, де його знайти і хто його побудував» сформульовані основні критерії існування Метавсесвіту:
- Вічне існування, яке не незалежить від зовнішніх чинників. Метавсесвіт не можна зупинити, зробити його перезапуск чи видалити.
- Існує в режимі live. Створює життєвий досвід з реальних і віртуальних подій.
- Доступний для всіх бажаючих в будь-який час без обмежень по кількості учасників.
- Забезпечує сумісність між різними віртуальними світами та реальним світом, тобто має прямий обмін даними, цифровими активами та предметами між різними цифровими платформами та мережами.
- Має власну економіку. Може створювати і володіти широким спектром віртуальних послуг, в які може вкладати кошти, продавати чи виплачувати винагороди учасникам Метавсесвіту.
- Містить базу знань, тобто контент та досвід, які створені «мешканцями» Метавсесвіту.
Хоча Метавсесвіт — це довільна концепція, яку кожна компанія інтерпретує та створює за власним бажанням, Meta, Microsoft, Epic games (всього 31 компанія) в червні 2022 року заснували організацію Metaverse Standards Forum, яка згідно заяви засновників про її запуск повинна зосередитись на дієвому сприянні прискоренню тестування та впровадження стандартів Метавсесвіту, створенні інструментів відкритих кодів, розробці узгодженої термінології та інструкцій щодо розгортання Метавсесвітів з метою забезпечення їх сумісності.
3.Метавсесвіт: комерційний чи соціальний
Оскільки Метавсесвіти – це складні технологічні проекти, що потребують додаткових досліджень і інноваційних розробок, а також значних обсягів інвестицій, в гонку Метасвітів включились наймогутніші корпорації світу: Microsoft, Unity Software, Nvidia, компанія Meta (яка утворилась шляхом ребрендінгу Facebook).
Сьогодні найбільш амбіційним проектом Метавсесвіту, в який планується інвестувати 10 мільярдів доларів до кінця року, мабуть можна вважати Horizon Worlds від Meta.
Марк Цукерберг вважає Метавсесвіт ключовою частиною свого бізнесу, яка принесе в середньостроковому майбутньому сотні мільярдів доларів комерційного прибутку. Прибуток очікується від комісій з продажу токенів. Meta також розглядає можливість емісії власного токена для монетизації діяльності в Horizon Worlds.
«Ми сподіваємося, в основному, охопити в Метавсесвіті близько мільярда людей, які роблять сотні доларів комерції», — сказав Марк Цукерберг, засновник і CEO компанії Meta, в інтерв’ю з Джимом Крамером, ведучим Mad Money на CNBC.
Створивши свій перший Metaвсесвіт Horizon Worlds з інтегрованою системою створення ігор, яка працює з допомогою VR та AR гарнітур (окуляри та шлем Oculus Rift S та Oculus Quest 2), Meta Platforms з грудня минулого року відкрила доступ за запрошенням для користувачів зі США та Канади.
Платформа дає можливість користувачам створювати свій аватар, взаємодіяти з друзями Horizon і Fasebook, переміщуватись у віртуальному світі, брати участь у віртуальних іграх і заходах, а також створювати об’єкти, ігри і навіть світи.
«Meta буде дивувати великою кількістю контенту в Horizon Worlds, її стратегія полягає в тому, щоб залучати туди якнайбільше креаторів», — зазначив Цукерберг.
Наразі діяльність в Horizon Worlds можна монетизувати за допомогою NFT, невзаємозамінних токенів, що визначають цифрові права власності користувача на створені ним в Horizon Worlds предмети, майно чи послуги.
Нещодавно технічний директор Horizon Worlds Ендрю «Боз» повідомив про розробку веб-версії та перенесення Horizon Worlds на мобільні телефони. Однак поки що не визначено час запуску проектів, які розширять доступ користувачів до платформи, що на теперішній час доступна лише з допомогою гарнітури VR та AR.
Оскільки з економічної точки зору Метавсесвіт здається досить привабливим, деякі компанії провели розрахунки. Так McKinsey & Company встановила, що до 2030 року Метавсесвіт може сгенерувати 5 трильйонів доларів. Банк Citi спрогнозував, що до 2030 року Метавсесвіт буде оцінюватись в 13 трильйонів доларів і мати 5 мільярдів користувачів.